Wanneer naar de Darm Diëtist?

DD Banner2

Onderstaand vind je een beknopt overzicht met de meest veelvoorkomende maag en darm klachten waarmee je bij mij terecht kunt. Als je vragen hebt over behandelmogelijkheden of andere klachten die niet benoemd staan, neem dan alsjeblieft contact met mij op. Dan kunnen wij de mogelijkheden bespreken.

Coeliakie

Coeliakie is een allergie voor gluten. Bij mensen met een glutenallergie geeft het lichaam een afweerreactie op de ‘onschuldige’ gluten, hiervoor wordt het hele immuunsysteem in actie gebracht en er ontstaat schade aan de darm (die vaak weer herstelt als er glutenvrij gegeten wordt) wat vervelende darm klachten geeft.

Glutenvrij eten is een uitdaging. Maar samen met de Darm diëtist kan er gezocht worden naar gezonde productkeuzes, vervangende producten, opties bij bijvoorbeeld uit eten gaan en een volwaardig voedingspatroon. Zo kun je het plezier in eten terugvinden.

Maak gelijk een afspraak met de Darm Diëtist, of lees verder over coeliakie op Positive Gut!

Colitis Ulcerosa

Colitis ulcerosa is een chronische, regelmatig terugkerende ontsteking van de dikke darm. De ontsteking beperkt zich tot het slijmvlies van de binnenkant van de dikke darm.  

Bij colitis ulcerosa worden vaak medicijnen voorgeschreven, en soms is de darm zo erg ontstoken dat er stukken van de dikke darm operatief verwijderd moeten worden. 

Voeding kan ingezet worden om de darmwerking zo optimaal mogelijk te krijgen, zodat dit geen extra ontstekingen bevordert. De Darm diëtist kan helpen om samen met jou een goede darmwerking te ontwikkelen.

Crohn

Bij de ziekte van Crohn kunnen zich ontstekingen uiten in het hele spijsverteringssysteem. Om maar te zeggen ‘van mond tot kont’. Veelvoorkomende klachten zijn buikpijn, vermoeidheid en diarree. De ontstekingen komen meestal voor in perioden. Het kan dus lang goed gaan (remissie), tot er weer een ontsteking opspeelt.

Vaak worden er ontstekingsremmende medicijnen voorgeschreven om Crohn onder controle te houden. Maar met voeding is ook een hoop mogelijk om ontstekingen te voorkomen! Een voedingspatroon met veel ontstekingsremmende voedingsmiddelen en het weglaten van ontstekingsbevorderende producten kan de remissieperiode verlengen. Dit maakt Crohn weer een stuk leefbaarder. 

Met de Darm diëtist kunt jij jouw voedingspatroon aanpassen met de juiste ontstekingsremmende producten, en zo jouw klachten verminderen

Diarree

Diarree is dunne ontlasting. Vaak betekent dit dat de dikke darm om een bepaalde reden de ontlasting niet voldoende heeft kunnen indikken. Ten eerste is dit ongunstig omdat er veel vocht verloren gaat op die manier, maar het is ook gewoon erg vervelend voor jou, als jij daar aan lijdt. In sommige gevallen is de ontlasting zo dun, dat ophouden erg lastig is, en er meteen een toilet gezocht moet worden zodra er aandrang gevoeld wordt. Hierdoor wordt het vaak een vervelende uitdaging om de deur uit te gaan. 

Diarree kan in veel gevallen verbeterd worden met de juiste voeding, verbetering van de spijsvertering en aanpassingen in het leefpatroon. Door deze factoren na te gaan, kun je met de Darm diëtist onderzoeken waar uw probleem ligt.

Divertikels

Divertikels zijn uitstulpingen in de darm welke onschuldig zijn. Echter kunnen de divertikels ontstoken raken (bijvoorbeeld door een verkeerd voedingspatroon, obstipatie of een slechte toiletgang) waardoor zij darm klachten kunnen gaan geven.

Hierbij is het beter om te voorkomen, dan te behandelen. In beide gevallen is het echter belangrijk om een soepele stoelgang te hebben. Zelfs als de divertikels momenteel geen last geven, is het nuttig om een zo optimaal mogelijke darmwerking te bereiken. Zo is een mogelijke nieuwe ontsteking voor u te voorkomen.

FODMAP Dieet

Bron video: https://www.monashfodmap.com/

Als je last hebt van het prikkelbare darm syndroom (PDS) kan het zijn dat bepaalde voedingsmiddelen darm klachten geven. Vaak is het niet gemakkelijk te herleiden wat de klachten geeft en dan kan het FODMAP-dieet een uitkomst bieden.

Het FODMAP-dieet is een eliminatie dieet waarbij veelvoorkomende triggers bij PDS weggelaten worden. Zo kunnen we onderzoeken of de klachten door de voeding komen, en welke producten dat dan zijn. 

Voor een correcte uitvoering van het FODMAP-dieet en om het dieet voor jou praktisch uitvoerbaar te houden, wordt het altijd aangeraden om het te volgen onder begeleiding van een gespecialiseerd diëtist.

Maak gelijk een afspraak met de Darm Diëtist, of lees verder over het FODMAP dieet op Positive Gut!

Lekkende Darm (Leaky Gut)

Een lekkende darm betekent dat de darm te grote stukken voeding, bacteriën, parasieten en schimmels doorlaat naar de bloedbaan. Deze stoffen horen niet in de bloedbaan thuis en het lichaam zal deze bestrijden. Hierdoor ontstaan er vaak voedselintoleranties, maar het kan zich ook uiten in de vorm van eczeem, netelroos of auto-immunziekten.

Als je hier last van hebt, kan het lijken alsof deze klachten los van elkaar voorkomen en een oplossing lijkt soms ver weg. Dit hoeft dus niet het geval te zijn! Een lekkende darm kan in veel gevallen hersteld worden met de juiste voeding en supplementen. Jouw klachten zullen dan ook verminderen.

Maak gelijk een afspraak met de Darm Diëtist, of lees verder over een lekkende darm op Positive Gut.

Maagklachten

Klachten in de maag zoals brandend maagzuur of het terugstromen van maagzuur naar de slokdarm (reflux) geven u een vervelend gevoel, en kunnen de dagelijkse bezigheden beperken. Met de juiste voeding, eetgewoonten en leefpatroon kunnen maagklachten vaak verminderd worden.

Obstipatie

Obstipatie is een veelvoorkomende en vervelende klacht. Een vol gevoel in de buik, niet naar het toilet kunnen, veel persen, aambeien en een gevoel van incomplete ontlasting kunnen voorkomen. Dit kan er voor zorgen dat je buikkrampen of gasvorming krijgt, en gewoonweg niet lekker in je vel zit.

Met de voeding is er vaak veel te bereiken op het gebied van obstipatie. Zo spelen natuurlijk vezels en vocht een grote rol, maar ook leefstijl en de keuze voor bepaalde producten kan de obstipatie in de hand werken of juist verbeteren!

Maak gelijk een afspraak met de Darm Diëtist, of lees verder over obstipatie op Positive Gut!

Overgewicht

Bij overgewicht en obesitas spelen de darmbacteriën een grote rol. Jouw darmbacteriën communiceren met je hersenen en deze geven hun voedselvoorkeuren door. Als er veel slechte bacteriën in de darm zijn, vragen die vaak om suiker en ongezonde producten. Wat het voor u lastig kan maken om o.a. snoepbehoefte te weerstaan. 

Het verminderen van overgewicht kan dus starten bij het in balans brengen van jouw darmen!

Prikkelbare Darm Syndroom (PDS)

Bij PDS is uw darm gevoeliger voor prikkels dan de darm van iemand zonder PDS. Dit zorgt voor darm klachten bij voedingsmiddelen die zorgen voor gasvorming of de aantrekking van vocht naar de darm. 

Het kan erg frustrerend zijn dat zelfs bij een gezond voedingspatroon, de klachten blijven bestaan. Daarom kan het erg nuttig zijn om jouw klachtenverloop en de mogelijke triggers te onderzoeken. Zo kunnen we jouw PDS beter onder controle houden

Maak gelijk een afspraak met de Darm Diëtist, of lees verder over PDS op Positive Gut!

Problemen met de galblaas of lever

Als er een probleem is met uw galblaas of de lever, verloopt de vertering van voeding vaak niet optimaal. De spijsverteringssappen die jouw voeding afbreken worden daar namelijk gemaakt! Door je lever of galblaas te stimuleren of door supplementen te nemen die de functie van de spijsverteringssappen kunnen overnemen of stimuleren, kan de vertering van voeding vaak verbeterd worden. Zo is een vermindering van jouw klachten mogelijk.

SIBO

SIBO (Small intestinal bacterial overgrowth) is overgroei van de bacteriën uit de dikke darm naar de dunne darm. In de dunne darm horen eigenlijk weinig bacteriën thuis, en zodra ze daar zijn zullen deze bacteriën de voeding in de dunne darm gaan verteren. Bij deze vertering ontstaan gassen en zuren. Dit geeft darm klachten zoals: gasvorming, opgeblazen gevoel en buikpijn, obstipatie afgewisseld met diarree, brandend maagzuur of voedselovergevoeligheid.

Door deze bacteriën weer uit de dunne darm te ‘verdringen’ zullen de klachten verminderen.

Maak gelijk een afspraak bij de Darm Diëtist, of lees verder op Positive Gut

Voedselallergie of intolerantie

Naast de glutenallergie kunnen er nog vele andere allergieën een rol spelen, onder andere koemelk, kippenei, soja, pinda, noten en schaal- en schelpdieren.

Ook kan het lichaam een voedselintolerantie hebben. Hierbij wordt het immuunsysteem niet geactiveerd zoals bij een allergie, maar toch geeft het vervelende klachten. Intoleranties kunnen ontstaan voor bijvoorbeeld tarwe, histamine, lactose (melksuiker) en een scala aan andere producten. Een intolerantie kan ook ontstaan vanuit een ongezonde (of lekkende) darm.

Samen met de Darm diëtist kun jij bij allergieën en intoleranties onderzoeken wat mogelijke triggers zijn. Deze triggers gaan we vervolgens uit het voedingspatroon halen en vervangen voor andere producten. 

Bij intoleranties kunnen de producten vaak na een tijdje weer gebruikt worden, als de darm weer hersteld is. Een allergie is in veel gevallen voor altijd.

Denk je dat je een voedselintolerantie of allergie hebt? Maak gelijk een afspraak bij de Darm Diëtist of lees verder op Positive Gut!

Al het andere waar een diëtist voor ingeschakeld kan worden

Buiten mijn specialisatie m.b.t. de maag en darmen om, ben ik ook regulier diëtist. Dit houdt in dat je ook bij mij terecht kunt met andere voedingsgerelateerde problemen. Denk aan overgewicht, ondergewicht, ondervoeding, te hoog cholesterol, COPD. Of een van mijn andere specialisaties zoals diabetes mellitus type 2 of bariatrische chirurgie (maagverkleiningsoperaties). 

Vaak staat een probleem niet op zichzelf, en spelen er meerdere gezondheidsproblemen. In de behandeling van de darm zal ik dan ook altijd het hele probleem onder de loep nemen, en zo de behandeling zo optimaal mogelijk afstemmen op de voedingsbehoefte van jouw lichaam.

Bel de Darm Diëtist